Wednesday, July 13, 2005

הממונה על ההגבלים העסקיים צפוי להכריז בקרוב על מיקרוסופט כמונופול בישראל

הממונה על ההגבלים העסקיים צפוי להכריז בקרוב על מיקרוסופט כמונופול בישראל

20:47 | 12.7.2005 גלית ימיני


אחרי בדיקה של למעלה משנה, דחה הממונה על ההגבלים העסקיים - דרור שטרום, את טענתה של מיקרוסופט ישראל כי לממונה אין סמכות בינלאומית להכריז על החברה כמונופול בישראל, והודיע לה במכתב בימים האחרונים כי יש בסמכותו להכריז על החברה כמונופול.

מדובר בנקודת מפנה ביחסים בין מיקרוסופט לממונה על ההגבלים העסקיים, המתכתבים כבר שנתיים בשאלה אם מיקרוסופט היא מונופול בישראל בתחום מערכת ההפעלה - חלונות, ובתחום חבילות התוכנה המשרדיות - אופיס.

מיקרוסופט טענה לאורך השנים כי לממונה אין סמכות בינלאומית להכריז על מיקרוסופט כמונופול מאחר שמדובר בחברה בינלאומית שאינה פועלת ישירות בשוק הישראלי, אלא פועלת באמצעות מפיצים המוכרים כאן את מוצריה, ובכלל - המוצרים שלה, גם בשפה העברית, מיוצרים באירלנד ולא בישראל.

אולם בבדיקה משפטית שערך הממונה התברר שהעובדה שמיקרוסופט דורשת ממשתמשי התוכנה שלה להירשם ולחתום בזמן שהם מתקינים את התוכנה על המחשב, ולאשר את זהותם כמשתמשים, יוצרת קשר ישיר בין משתמש הקצה הישראלי לבין החברה הבינלאומית. הממונה טוען שמאחר שנכרת חוזה ישיר בין משתמש הקצה לבין החברה, מתבטלת טענת מיקרוסופט שאי אפשר להכריז עליה כמונופול בישראל.

יש לציין, כי ברקע לדברים עומד גם הסכם ישן בין מיקרוסופט לממונה, שבו הודיעה מיקרוסופט לשטרום כי כל הגבלה שתוטל עליה בעולם, תחול עליה גם בפעילותה בשוק הישראלי. בינתיים, באירופה הוטלה על החברה חובה להפיץ "גרסה רזה" של חלונות ללא תוכנת נגן המדיה, אך מיקרוסופט ישראל הודיעה לשטרום כי היא תקבל על עצמה את ההגבלות שהוטלו על החברה בארה"ב, ולא את אלה שהוטלו באירופה. זאת למרות שמיקרוסופט ישראל כפופה למטה מיקרוסופט אירופה.

ההחלטה הזו התפרשה, כנראה, כניסיון של מיקרוסופט להתחמק מהפצת "גרסה רזה" של חלונות בישראל, והשפיעה אף היא על שליחת המכתב של שטרום. יש לציין, שהממונה לא הכריז עדיין על החברה כמונופול, אולם כעת בעקבות הבדיקה נסללה הדרך לעשות כך, וההכרזה צפויה בתקופה הקרובה.

הממונה על ההגבלים מוסר בתגובה: "אנחנו הודענו במכתב את עמדתנו בעניין הסמכות הבינלאומית של הממונה הישראלי אל מול חברת מיקרוסופט. אין בדעתי כרגע להיכנס לפרטים המשפטיים בעמדתנו זו". ממיקרוסופט ישראל נמסר בתגובה: "מיקרוסופט נמצאת בקשר עם הממונה, ותפעל בהתאם להנחיות שייקבעו".

No comments: