Sunday, December 18, 2005

הוחזרה לעבודה בת 61 שפוטרה בשל גילה

הוחזרה לעבודה בת 61 שפוטרה בשל גילה
יום ראשון, 18 בדצמבר 2005, 14:21 מאת: עינב בן יהודה, הארץ


בית המשפט קבע כי "העובדת הופלתה על רקע גילה"

שר התחבורה מאיר שטרית. המשרה תאויש בדרך המקובלת (צילום: אביב חופי)
בית המשפט קיבל את גירסתה של עובדת משרד התחבורה, כי הופלתה בשל גילה. ביקורת על המשרד בעקבות הליך הפיטורים

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הורה להחזיר לעבודה בכירה במשרד התחבורה שפוטרה מתפקידה, וקיבל את טענתה כי הופלתה על רקע גילה.

העובדת, חסידה קופרברג, בת 61, עבדה במשרד התחבורה כ-30 שנה, מהן 17 שנה כמנהלת אגף בכירה בענף מערכות מידע. לאחרונה היא פוטרה, ופנתה לבית הדין בבקשה להוציא צו שימנע את פיטוריה. היא טענה, כי פוטרה בשל היותה בת 61, ועקב רצונו של שר התחבורה, מאיר שטרית, למנות לתפקיד אדם המקורב לו. קופרברג ביקשה כי בית הדין יקבע, שהליכי הפיטורים בטלים ונעשו מטעמים פסולים, בחוסר הגינות, בניגוד לדין ולהוראות התקשי"ר, ותוך הפרת חוזה עבודתה. עוד ביקשה קופרברג פיצויים בסך של כ-2.3 מיליון שקל.

משרד התחבורה ושירות המדינה טענו בתגובה, כי ההחלטה שלא להאריך את חוזה העסקתה התקבלה משיקולים ענייניים. המשיבים הכחישו כי לשר שטרית יש כוונה למנות את אחד ממקורביו במקומה, וטענו כי אין כל מועמד חלופי לתפקידה, ושמשרתה תאויש בדרך המקובלת.

ואולם בית הדין קיבל את בקשתה של קופרברג, והורה בצו זמני להשיבה לעבודה, תוך מתיחת ביקורת על הליך פיטוריה. בית הדין, בראשות השופטת אריאלה גילצר-כץ, ציין כי מטענות משרד התחבורה "עלול להיווצר הרושם כי עובד בעל ותק יכול ויהיה כאבן ריחיים על צוואר מעבידו", וקבע כי המבקשת הופלתה בידי המשיבים על רקע גילה והוותק שלה.

בהחלטה צוין עוד, כי קופרברג צפויה לפרוש לגמלאות בעוד שנים מעטות, ולכן עלול להיגרם לה עוול אם לא תושב לעבודה בפועל. בית הדין ציין כי בהתחשב בגילה, קופרברג תתקשה מאוד למצוא מקום עבודה חלופי ההולם את כישוריה ואת מעמדה.

בית הדין התקשה להבין את הסיבות להחלטה לפטרה: "ככל שעיינו בראיות שהוצגו בפנינו, התקשינו להבין מה הוביל את המשיבים להפסיק את העסקתה של המבקשת. במקביל, אף נוצר בפנינו הרושם כי הנימוקים אותם מציינים המשיבים כנימוקים לפיטוריה של המבקשת אינם נימוקים סבירים וראויים לפיטוריו של עובד ותיק כל כך".

בית הדין קבע כי קופרברג תישאר בעבודתה עד למתן החלטה אחרת, ולצדדים הוקצבו 30 יום להודיע לבית הדין את עמדתם בדבר ניהול ההליכים בתיק. המשיבים חויבו אף לשלם לקופרברג 7,500 שקל עבור הוצאות המשפט ושכר טרחת עורך הדין.

No comments: