Monday, December 26, 2005

Uzi Dayan and a Year to the Tsunami

עוזי בחור טוביום שני, 26 בדצמבר 2005, 9:57 מאת: יוסי שריד, הארץ

יוסי שריד מרוצה שעוזי דיין מצטרף לפוליטיקה, באמת מרוצה, אך מטיל ספק ביכולתו להכנס לכנסת
עוזי דיין הוא בחור טוב, במובן הטוב. מי שיחליט להצביע בעדו, יעשה קרוב לוודאי עסקה טובה, אם כי כרגע קשה לראות איך הוא פורץ בכוחות עצמו את אחוז החסימה, שהוא היום 2 אחוזים. כדי להיכנס לכנסת חייבת רשימה ללקט כ-80 אלף קולות, משימה לגמרי לא קלה; מי שלא התנסה גם לא יודע. השם את קולו על עוזי, אולי שם אותו על קרן-הצבי.

דיין הוא מועמד ראוי, לאו דווקא משום שהוא אלוף במיל'. אלופים לשעבר מסתובבים להם למכביר בפוליטיקה שלנו; אלוף אחד יותר, אלוף אחד פחות, מה זה בעצם משנה; לא מעלה ולא מוריד. הוא מועמד ראוי דווקא בשל תקופת הצינון שעבר. כמעט 5 שנים חלפו מאז פשט את מדיו כסגן רמטכ"ל. הלוואי על כל המשתחררים תקופה כה ארוכה.

כאזרח, הקדיש דיין עצמו לשני נושאים עיקריים: לגדר ההפרדה ולחינוך - נושאים חשובים ומוזנחים מאין כמותם. התמסרותו הבלתי נלאית לגדר ראויה להוקרה, אף כי אכזבה בצדה. פעם הערתי לו שאין אדם יוצא ידי חובתו בקריאה הסתמית: "גדר גדר" - והוא חייב להתייחס גם לשאלת התוואי. אם התוואי הוא שרירותי וביסודו פוליטי, כי אז מוטב לוותר על הגדר, ששכרה יוצא בהפסדה הביטחוני. דיין לא הסכים איתי, כי רצה להניח את דעת הכל, מרחיבים ומקצרים כאחד. טיפוסים משבשבים לא חסרים לנו, במחילה.

לעומת זאת, הגדיל דיין לתרום כשהלך בשדה החינוך, שהוא שדה שדוף ומלא קוצים ודרדרים. שרת החינוך, לימור לבנת, משאירה אחריה אדמה חרוכה. במקום שלא היו הרבה אנשים שהחינוך על ראש דאגתם - היה דיין איש. גם ב"כנס שדרות", שאותו יזם וארגן, הקצה חלקה נכבדת לנטיעות הרכות, שלבנת לא הספיקה לקצץ, וכנראה שכבר לא תספיק.

במסיבת העיתונאים אתמול, שם דיין את הדגש במכת-השחיתות - והיטיב להדגיש. דיין באמת איש נקי בכניסתו לפוליטיקה, ורק צריך לקוות שנקי גם ייצא ממנה ברבות הימים. יותר קל להיכנס בבגדים ללא-רבב, לרבות בגדים תחתונים, והרבה יותר קשה לצאת באותם בגדים רחוצים למשעי, לאחר התבוססות של שנים ארוכות בבוץ.

"בסביבתו של דיין" - כך נכתב - סיפרו שבשבועות האחרונים חיזרו אחריו מפלגות לרוב "מכל הקשת הפוליטית בארץ". הנחשקות הזאת - בעיני, עוזי, איננה בהכרח מחמאה. אם כל-כך הרבה מפלגות מכל העברים ראו בך מועמד מתאים, שאתה ראוי להן והן ראויות לך, סימן שתעודת הזהות שלך עדיין מטושטשת; וטשטוש איננו מעלה יתרה, ואני באופן אישי מעדיף את החיסרון שבבהירות. לא גששים-חיוורים יסלקו מוקשים ויפרצו דרך.

דיין איננו הבכיר היחיד מתחום הביטחון שמצטרף לפוליטיקה. ראש השב"כ לשעבר, אבי דיכטר, גם הוא במצטרפים. אני מעדיף את עוזי דיין, ולא רק משום שהוא מתייצב חשוף, בלי המטרייה השחורה של אריאל שרון. דיכטר מבקש תמיכה על מה ועל מי שהיה, והלך שנים בחושך. לעומתו, דיין מבקש תמיכה על מה שהוא עכשיו, ובשנים האחרונות ראה אור.

עכשיו כבר ברור שהמעבר של שלי יחימוביץ' לפוליטיקה היה מקח טעות. אסור היה לה להשאיר את אילנה דיין לבדה במערכה. שלי היתה חייבת להישאר בערוץ 2 כדי להגיד מאולפניו מה היא חושבת על הון ותקשורת בכלל ועל נוחי דנקנר, מוזי ורטהיים ומנהלי "קשת" בפרט. נוכחותה ה"דעתנית" והלוחמנית במקום עבודתה הקודם, נראית לי עכשיו הרבה יותר חיונית.

No comments: